menu

Oprava EPO modelu po větší havárii

Napsal jirka June 25, 2017

Povedlo se mi přelomit Skysurfer vejpůl. Vypadal nějak takhle:

Když jsem letadlo v tomhle stavu viděl poprvé, říkal jsem si, že budu potřebovat nový trup. kromě zlomeného ocasu dostal slušně zabrat i čumák, který přišel o svůj původní tvar a objevila se na něm spousta prasklin. Nakonec jsem ale celý trup odstrojil a rozhodl se pro opravu toho, co zbylo.

Seznam oprav:

  • oprava zmačkané přední části trupu
  • oprava zlomené zadní části trupu
  • oprava utržených a natržených křidélek a klapek

 

Horká voda

Na youtube jsem v rámci pátrání po možných způsobech oprav EPO modelů narazil na několik videí zabývajících se opravou horkou vodou a rozhodl jsem se to zkusit. Jednoduše řečeno – když model v místě prohnutí nebo zmáčknutí polijete horkou vodou, má tendenci “nafouknout” se do původního tvaru. Je třeba používat opravdu jen vodu hodně horkou, ne vařicí. Vařicí voda EPO bublinky příliš přefoukne  a materiál ytratí v daných místech hladkou strukturu (já tuto chybu udělal a ne některých místech to je vidět). Ideální je tedy voda o teplotě přibližně 85 supňů. Na to jaký to má na letadlo efekt se můžete podívat na obrázku. Spodní fotka je trup před opravou, vrchní po opravě.

Myslím, že minimálně u čumáku je zlepšení poměrně hodně patrné. Co není vidět na fotce je pak cítit když materiál prohmatáte v ruce – gumovitost zmačkaného EPA se ztratí a zůstane pouze odtržení kousků materiálu od sebe. Tvar se navrátí téměř do původní podoby a mnohem snáz se pak lepí k sobě při alespoň částečném zachování původního tvaru. Možná by výsledek byl ještě lepší, pokud bych před poléváním sundal barevné polepy a lepenku, kterou je čumák zpevněný.

Uhlík a řídké vteřinové lepidlo

Upřímně řečeno, kdybych si skysurfer kupoval dnes, dua z nadpisu bych využil už po jeho vybalení z krabice a protkal bych s ním celý trup. Uhlíkové tyčky a pásky stojí pár korun a EPP modely zásadně zpevní, při minimálním nárůstu hmotnosti. Při této opravě jsem uhlík využil ke zpevnění rozlomeného trupu. Místo zlomu jsem nejdřív slepil vteřiňákem s aktivátorem a potom ho ještě zafixoval čtyřmi, asi 10cm dlouhými uhlíkovými tyčkami 0.8mm

Drobné dodělávky

Celý trup jsem prolil v místech prasklin (a že jich bylo) řídkým vteřinovým lepidlem. Kabinu bylo třeba trochu opracovat nožem navzdory narovnání čumáku všemi dostupnými prostředky. Po srovnání dosedá docela dobře. U směrovky bylo třeba vyměnit servo, které bylo od nárazu vyčesané a klapky a utržená křidélka vyřešila obyčejná izolepa. Zálet proběhl vcelku bez problému, ale letadlo ještě několik letů trpělo celkovým rozhozením konstrukce. To jsem se pokusil vyrovnat částečně dodatečnými úpravami  a vytrimováním.

comments

add comment